Landsmeer – geschiedenis2019-07-04T13:06:09+00:00

Geschiedenis

Omstreeks 1950 was er een sterke behoefte aan een ruimte waar de Landsmeerse katholieken op zondag naar de mis zouden kunnen gaan.
In 1952 werd deze ruimte gevonden in de Dorpsstraat 17 bij Jan Ostendorf in de huiskamer. Deze huiskamer werd elke zondag ingericht als kerkruimte. Op bovenstaande foto ziet u de kerkgangers uit de wonig komen. De parochie viel overigens onder het Heilig Sacrament uit Tuindorp-Oostzaan.

Noordeinde

Al spoedig was deze ruimte veel te klein en werd er in 1956 op het Noordeinde 121-123 een houtenkerk gebouwd met een vrijstaande klokkenstoel. Deze klokkenstoel is nog steeds in gebruik op het Zuideinde 34. Deze kerk is omstreeks 1977 gesloopt er staat nu een dubbel woonhuis van familie de Koning.

Kok

Ook het houten kerkgebouw voldeed al snel niet meer aan de eisen. Onderleiding van Pater Luttikhold werd er gezocht naar een nieuwe lokatie in Landsmeer. Het werd het Zuideinde 34, de voormalige boerderij van Kok, zie de luchtfoto. Nu is het ook duidelijk hoe de Schaapskooi aan zijn naam is gekomen.

Zuideinde 34

In 1972 werd gestart met de bouw van een nieuw kerkgebouw aan het Zuideinde nadat de oude boerderij was gesloopt.
Bouw

Op 1 juli 1973 werd de Schaapskooi in gebruik genomen en doet tot opheden tot meer dan tevredenheid nog steeds dienst. Later werd de parochie, 20 oktober1984, verzelfstandigd en losgemaakt van het Heilig Sacrament uit Tuindorp-Oostzaan.
Vanaf dat moment heette de parochie officeel “De parochie van de Goede Herder”